Etusivu > Kulttuuri > Museot > Rosenlew-museo > Museon tarina

Museon tarina

Viljavarastosta Rosenlew-museoksi


Poriin, Aittaluodon kruununvirkatalon etupihalle 1860-luvulla rakennetun viljamakasiinin suunnitteli arkkitehti G. T. Chiewitz. Rakennus saatettiin valmiiksi lääninarkkitehti F. Lückowsin valvonnassa, sillä Chiewtz oli kuollut ennen työnsä valmistumista.

kuva


Rosenlew-yhtymä osti vuonna 1937 purku-uhan alaisena olleen tiilimakasiinin valtiolta. Rakennuksesta tehtiin tehtaan varasto ja kuljetuspalvelun eli Automon autotalli.


Ensimmäiset museoesineet tuotiin sisään 1980-luvulla, kun kotiseutuneuvos Olavi Koskisen keräämä laaja kokoelma yhtiön historiaan liittyvää esineistöä ja arkistoaineistoa tarvitsi sijoituspaikkaa. Vuonna 1984 kruununmakasiinissa vietettiinkin Koskisen kokoaman tehdasmuseon avajaisia. Vailla lämmitystä olevan tilan ilmankosteuden ja lämpötilan vaihtelut olivat kuitenkin uhka kokoelmien säilymiselle.


Kuva: Olavi Koskinen. Työ ja Toimi 4 /1974.


Rosenlew-yhtiön omistajavaihdosten myötä rakennus päätyi UPM-kymmene Oyj:n omistukseen. UPM luopui kruununmakasiinista vuonna 2003, jolloin suojeltu rakennus kokoelmineen siirtyi Porin kaupungin haltuun ja Satakunnan Museon hoitoon. Kokoelmien ja rakennuksen säilyminen oli päätetty turvata.


Vuonna 2004 käynnistyi Rosenlew-museo –hanke, jossa Euroopan aluekehitysrahaston, Porin kaupungin ja Rosenlew-suvun tuella rakennus kunnostettiin nykyaikaiset vaatimukset täyttäväksi museoksi. Yhteistyökumppaneina hankkeessa olivat mm. Turun yliopisto ja Svenska Kulturfonden i Björneborg. Rosenlew-museon avajaisia vietettiin joulukuussa 2006.


kuva


Rosenlew-museon edustalla paljastettiin 12.12.2008 Lempi-veistos. Veistoksen osina ovat Rosenlew-yhtiön tuotteiden logoista poimitut kirjaimet ja Porin konepajan valimolla valmistettu pyörä. Teoksen ovat suunnitelleet neljä Taideteollisen korkeakoulun maisteriopiskelijaa, Maria Atosuo, Riikka Kiljunen, Leena Lehti ja Taru Pelto-Uotila ohjaajanaan kuvanveistäjä, TaM Sofia Saari.