Etusivu > Sosiaali ja terveys > Ajankohtaista > 2017 > 04 > Pori kokeilee uutta toimintamallia Kelan kanssa

Pori kokeilee uutta toimintamallia Kelan kanssa

(11.04.2017 13:38 Elli-Mari Sulonen / päivitetty 11.04.2017 13:38)

Porin kaupunki testaa yhteistyössä Kelan kanssa uutta toimintamallia, jonka tavoitteena on nopeuttaa perustoimeentulotuen ja täydentävän toimeentulotuen käsittelyä. Kokeilu kestää kesäkuun loppuun saakka.

Porin kaupungin aikuissosiaalityöstä on siirtynyt 10.4.2017 kaksi etuuskäsittelijää osin Kelan työntekijöiksi. Heidän työtehtäviinsä kuuluvat perustoimeentulotuen ja täydentävän toimeentulotuen käsittelyt. Tavallisessa tilanteessa Kelassa käsitellään perustoimeentulotuki, ja mahdollinen täydentävä tuki lähetetään kaupungin päätettäväksi. Nyt, kun sama työntekijä on sekä Kelan että kaupungin palveluksessa, prosessi nopeutuu.

– Heillä on käytössään sekä Kelan että Porin kaupungin järjestelmät, joten he pystyvät hoitamaan kummankin työnantajan asioita Kelan toimistosta, Porin kaupungin henkilöstöpalveluiden palvelusuhdepäällikkö Kaisa Harjunpää selventää.

Taustalla on Kelan pääjohtajan pyyntö siitä, voisivatko kunnat auttaa Kelaa ruuhkautuneiden käsittelyjonojen purkamisessa.

– Läntisen vakuutuspiirin alueella suuria ruuhkia ei ole ollut, mutta samanaikaisesti tuli ajatus siitä, että kaupungilta tulevat työntekijät pystyisivät tekemään myös kaupungin työtä Kelan työn rinnalla, Kelan läntisen vakuutuspiirin johtaja Petri Hannula kertoo.

Porin kaupungin ja Kelan kokeilu on voimassa kesäkuun loppuun asti. Sen jälkeen keskustellaan osapuolien kanssa sen mahdollisesta jatkosta.

– Nyt on kyse kuitenkin lyhytaikaisesta asiasta. Jatkosta keskustellaan tämän jälkeen. Olemme todella iloisia siitä, että voimme tehdä tällaista yhteistyötä Porin kaupungin kanssa, Hannula toteaa.

Parhaillaan käydään myös keskusteluja vastaavasta "yhden luukun periaatteesta" asiakasneuvonnassa, jolloin joko Porin kaupungin työntekijä vierailisi Kelassa esimerkiksi parina päivänä viikossa tai päinvastoin.

– Yhteistyön tarkoituksena on, että asiakas saa koko palvelun yhdellä asiointikerralla, Porin kaupungin sosiaali- ja perhepalveluiden johtaja Mari Levonen kertoo.


Hakusana
2017 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2016 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2015 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2014 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2013 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2012 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2011 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2010 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12