Ohjaamo tukee myös lukion toimintaa
Ryhmä Porin lukion suomi toisena kielenä -opiskelijoita vieraili Porin Ohjaamossa, Promenadikeskuksessa, osana Koulutusaste korkeammaksi – myös Satakunnassa -hanketta. Ohjaamon toimintaa olivat esittelemässä monikulttuuriohjaaja Anne-Maarit Ruoho sekä kuraattori Jenni Ketola.
Ohjaamo tarjoaa maksutonta apua alle 30-vuotiaille työhön, koulutukseen ja arkeen liittyvissä asioissa. Monikielinen Ohjaamo -hankkeen myötä palvelut ovat myös entistä paremmin vieraskielisten asiakkaiden saavutettavissa, sillä tietoa ja palveluja on mukautettu selkokielisiksi.
Saimme kuulla, että monista Ohjaamon palveluista on apua myös lukioiselle. Neuvoja voi saada esimerkiksi ensimmäiseen omaan kotiin muuttamisessa, yhteishaussa tai opintotuen hakemisessa, ja viikoittain paikalla on myös Kelan ja TE-palveluiden asiantuntijoita, joiden kanssa ei tarvitse tyytyä jutusteluun, vaan virallisia asioita voi hoitaa ”ihan oikeasti”. Ohjaamon palveluja voi myös käyttää nimettömästi niin halutessaan, kun vaikkapa haluaa tulla juttelemaan kuraattorin kanssa omasta jaksamisestaan. (Poikkeuksena nimettömyyteen ovat viranomaispalvelut, lähinnä Kela ja TE-palvelut.)
Hiljattain Suomeen muuttaneet lukio-opiskelijat ovat melko uusi, mahdollisesti kasvava ryhmä Porin lukiossa. Heillä on paljon tekemistä suomalaiseen koulujärjestelmään tutustumisessa ja suomen kielen opinnoissa, mutta myös paljon käytännön ongelmia esimerkiksi asumisessa, pitkälle digitalisoituneen yhteiskuntamme palveluiden käyttämisessä, oleskeluluvissa ja rahaliikenteessä. Monia näistä ongelmista ikänsä Suomessa asunut ei osaa edes kuvitella. Esimerkiksi pesutuvan sähköisen ajanvarausjärjestelmään kirjautuminen voi vaatia vahvan tunnistautumisen, johon taas tarvitaan suomalainen pankkitunnus tai henkilökortti kortinlukijoineen. Nyrkkipyykkiä saattaa siis kestää tovin aikaa, ennen kuin vahvan tunnistautumisen saa käyttöön.
Monia käytännön ongelmia ratkotaan toki muun muassa opinto-ohjaajien, koulusihteerien ja lukiokuraattorien voimin, mutta Ohjaamon avulla voitaisiin vapauttaa lukion työntekijöiden aikaa suoraan lukio-opintoihin liittyviin asioihin. Ohjaamon ja lukion yhteistyötä kannattaa kehittää ja tiivistää jatkossa, sillä yhteistyöstä olisi varmasti hyötyä lukiokoulutukselle – eivätkä toimipisteetkään ole kuin viiden minuutin kävelymatkan päässä toisistaan.
Ryhmän opiskelijoista osalle Ohjaamo oli jo entuudestaan tuttu, mutta vierailun jälkeen vallitsi yhteisymmärrys siitä, että oli hyödyllistä saada tietoa Ohjaamon palveluista, sillä vaikka Ohjaamoa ei olisikaan juuri tällä hetkellä kokenut tarpeelliseksi, vierailusta jäi hyvin kirkas mielikuva, että jos ongelmia tulee, Ohjaamosta voi pyytää apua.
Tuure Puurunen
Kehittäjäopettaja
Porin lukio