Katsaus kevääseen 2024

Laatua siellä ja laatua täällä, laatua joka puolella

Porin lukion laatutyöryhmän kevät 2024 on ollut hyvin asiapentti-linjaa.

Hiihtolomaan mennessä ryhmä sai valmiiksi ensimmäisen version Porin lukion laatukäsikirjasta. Sitä käsiteltiin yhdessä koko henkilökunnan voimin, ja kaikilla oli mahdollisuus kommentoida käsikirjaluonnosta.

Seuraava vaihe oli ensimmäisen laatukyselyn laatiminen. Laatutyöryhmä kehitti ja hioi huolellisen harkinnan tuloksena indikaattoreita, jotka mittaavat Porin lukion kehitystarpeita laatukäsikirjan neljällä painopistealueella, joita ovat laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri ja saavutettava lukiokoulutus.

Loppukevään isoin työsarka on kyselyn tulosten purkaminen ja jatkotoimenpiteiden suunnittelu. Tulosten pohjalta näyttäisi siltä, että ensimmäisiä kehityskohteitamme ovat X, Y ja Z . Laatutyöryhmä siirtyy hyvin ansaitulle kesätauolle 30.5., mutta palaa syksyllä entistä laadukkaampana!

Seinäjoella laatukäsikirja alkoi saada muotonsa heti vuodenvaihteen jälkeen. Tämän jälkeen käsikirjasta on tehty kolme erilaista versiota palvelemaan kolmen erilaisen ja erikokoisen lukion tarpeita. Laatukäsikirjasta poimittiin kehittämiskohteet lukuvuoden 2024-25 tiimien työn painopistealueiksi. Koko opettajakunta tulee siis tekemään työtä laadukkaan opetuksen ja oppimisen varmistamiseksi.

Analytiikkanäkymiä työn tueksi

Porissa on kuluneen kevään aikana lyöty ahkerasti digitaalista rakennuspalikkaa toisen päälle ja laadittu lukiossa eri rooleissa toimiville henkilöille omat oppimisanalytiikkanäkymänsä. Tammi-helmikuussa analytiikkatyöryhmä kokousti erikseen niin vastuuryhmänohjaajien, erityisopettajien, opinto-ohjaajien, rehtoreiden kuin vararehtoreidenkin kanssa tarkoituksenaan kerätä mahdollisimman paljon ideoita ja ajatuksia roolikohtaisten näkymien sisällöistä.

Auringon ja lämmön vitkutellessa saapumistaan pohjolaan kokoontuivat lukiokoulutuksen suunnittelija ja sivistystoimialan ICT-suunnittelija viikoittain hiomaan käyttökelpoisia analytiikkanäkymiä. Kokousten roolitus oli yksiselitteinen: suunnittelija tulkitsi parhaansa mukaan opettajien ja muun henkilökunnan jäsenten toiveita ja ICT-suunnittelija setvi moninaisten pyyntöjen vyyhtiä.

Ensimmäiset käyttäjäryhmät saivat koulutusta näkymien käytöstä jo maalis-huhtikuussa. Tällä hetkellä tilanne on se, että näkymiä käyttävät rehtorit, opinto-ohjaajat ja erityisopettajat. Ryhmänohjaajien ja vararehtoreiden, kuten myös aineenopettajien ja laatuvastaavien, näkymät julkaistaan vasta syksyllä. Syynä tähän on tietovarantojen sijaitseminen Porin kaupungin palvelimella, johon kirjautuminen vaatii ns. hallinnon tunnukset eli pori-tunnukset, joita opettajille ei ole. Jotta opettajat pääsisivät kirjautumaan edupori-tunnuksillaan näkymiin, ollaan tiedot siirtämässä kesän aikana Microsoftin Azure-pilveen.

Voitaneen todeta, että kevään puurtamisen jäljiltä Porin lukiokoulutuksessa on käytössä varsin toimiva tiedolla johtamisen työkalu, joka auttaa lukiokoulutuksen toimijoita työssään. Koska hyvää ei kannata pantata, ollaan näitä analytiikkatyökaluja ja tiedolla johtamisen ilosanomaa levittämässä valtakunnallisesti syksyllä (toivon mukaan) starttaavassa Tietue-hankkeessa.

Maahanmuuttajaohjelmasta

Maahanmuuttajaohjelmaan on suunniteltu opiskelijaksioton perusteita, tukitoimia ja maahanmuuttajaopiskelijoitten yhteisöön integroimisen tukemista. Ohjelma näyttää lupaavalta ja sitä on jo alettu soveltaa käytäntöön. Maahanmuuttajanuoret on osallistettu suunnittelu- ja kehittämistyöhön ja heiltä saatu tieto- ja kokemuspohja onkin tuonut loistavan lisän suunnitelmalle. Maahanmuuttajaohjelman työ jatkuu uuden Konsti-hankkeen tiimoilta, jossa keskitytään tuen tarpeen havaitsemisen ja tukitoimien kehittämisen saralle.

Konsta Kivistö, suunnittelija, Porin lukiokoulutus

Tuure Puurunen, kehittäjäopettaja, Porin lukio

Sanna Försti, opinto-ohjaaja, Seinäjoen lukio