Varmistumista ja jalkauttamista – Priiman syksy 2024
Laatukäsikirjan versio 1.1 oli saatu julkaistua loppukeväästä 2024. Niinpä syksyllä 2024 koitti laadun ja laadunhallinnan jalkauttamisen aika. Jalkauttamisprosessissa katsottiin olevan kaksi vaihetta: yleisen laatutietämyksen lisääminen ja laatuajattelun aineryhmittäinen sisäänajo.
Laatutietämystä lähdettiin lisäämään kouluttamalla: kaikki Porin lukion opettajat osallistuivat alkusyksystä tiimiajalla järjestettyyn koulutukseen, jossa laatutyöryhmiäkin kouluttanut ja valmentanut Minna Myllysalo (laatupäällikkö Suomen ympäristöopistolta) luennoi laadun ja laadunhallinnan perusteista. Koulutuksen jälkeen laatua reflektoitiin aineryhmissä.
Jalkauttamisen lisäksi haluttiin vielä varmistua, että muut toimintaa ohjaavat ja laatukäsikirjaan linkitetyt käsikirjat ja oppaat olivat varmasti ajan tasalla. Laatutyöryhmä kokousti syksyn aikana useasti, ja näinä kertoina kehittäjäopettajien kynsiin joutuivat sekä arvioinnin, ohjauksen, opinto-ohjauksen, opiskeluhuollon, oppimisen tuen että ryhmänohjauksen käsikirjat.
Porin lukiossa aloitettiin syksyllä myös Mentorointi lukiossa -koulutuskokonaisuus, johon osallistuvat kaikki laaturyhmän jäsenet, aineryhmien puheenjohtajat sekä muutama vapaaehtoinen opinto-ohjaaja ja aineenopettaja. Koulutuksen tarkoituksena on antaa eväät paikallisen mentorointijärjestelmän laadintaan, parantaa uusien opettajien perehdytystä sekä ylipäätään mahdollistaa hiljaisen tiedon siirtyminen oppilaitoksen sisällä.
Koska kaikki hyvä päättyy aikanaan, vietettiin Priiman loppuseminaaria torstaina 12.12. Seinäjoella. Päivä aloitettiin päivittämällä kuulumiset ja tutustumalla Seinäjoen lukion tiloihin ja toimintatapoihin. Hyvin alkanutta päivää jatkettiin Kalevan Navetalla maittavalla lounaalla ja runsaalla rupattelulla. Ei päivä kuitenkaan ihan leukojen louskuttamiseksi mennyt. Laatutyöryhmät nimittäin kouluttautuivat hyvinvointi ja osallisuus -laatutekijän hengessä kohtaamistaitoihin nuorten kanssa asiantuntija Maria Matilaisen orkestroimana. Maria tarjosi osallistujille koulutuskokemuksen, jossa oli sopivissa määrin teoriaa ja pohdintaa, mutta mukaan tarttui myös melkoinen määrä käytännön työkaluja. Koulutuksen jälkeisten iltapäiväkahvien lomassa laatutyöryhmien puheenjohtajat ja hankkeen koordinaattori esittelivät vielä hankkeen aikaansaannoksia, paikallisia laatukäsikirjoja ja tiedolla johtamisen roolikohtaisia analytiikkamalleja, ennen kuin porilaisten oli aika suunnata kotia kohti.
Vaikka loppuseminaari onkin jo pidetty, suunnitellaan tammikuussa vielä laadunhallinnan jatkotoimia. Tavoitteena on valmistella perusteellisesti kevään veso, jossa laadun lukuvuosittainen arviointi näyttelee pääroolia.
Konsta Kivistö
suunnittelija
opetusyksikkö, Porin lukio