Hyvinvointia ja harrastekerhoja – Valkaman syksy 2024
Voidaan sanoa, että Valkamalla on mainio syksy takanaan. Siitä lyhyesti seuraavaksi.
Yhteispedagogi Marika on järjestänyt läpi syksyn pieniä tempauksia ja osallistunut yhteisöllisten tapahtumien järjestämiseen. Marika on mm. osallistunut Ykkösten päivän suunnitteluun ja toteutukseen. Hän on lisäksi koordinoinut nuoriso- ja yhteisötyötä tekevien tahojen vierailuja lukiolle. Yhdessä lukiokoulutuksesta vastaavan suunnittelijan kanssa Marika on myös jo miltei parikymmentäsivuisen Yhteisötyö Porin lukiokoulutuksessa -mallin, joka julkaistaan hankkeen loppuselvityksen yhteydessä.
Hyvinvointitoiminnalle laadittiin alkusyksystä vuosi kello, ja sitä on tarkoitus kuluvan vuoden aikana laajentaa ja tarkentaa. Suunnitelmissa on, että jokaiselle periodille luotaisiin oma teemansa, johon kaikki periodin aikana pidettävät tapahtumat liittyisivät. Teemat mahdollistaisivat sen, että eri toimijat (opiskeluhuollon edustajat, oppimisen tuen väki ja hyvinvointitoimijat) voisivat järjestää yhdessä tai erikseen kaikenlaisia tietoiskuja ja tilaisuuksia kulloisestakin aiheesta.
Tilaisuuksista puhuttaessa ei voida ohittaa Porin lukion hyvinvointipäiviä, joiden suunnittelu, ja oikeastaan toteutuskin, on edennyt jo hyvinkin pitkälle. Näytteilleasettajia ja toiminnallisten pisteiden pitäjiä on jo kontaktoitu, ja näistä moni on lupautunut saapumaan tapahtumaan. Vaikuttaisi siis siltä, että seuraavista hyvinvointipäivistä on muodostumassa massiivisimmat hyvinvointipäivät tähän asti. Tässä kohtaa on jo nostettava hattua hyvinvoinnista vastaaville kehittäjäopettajille, yhteisöpedagogille ja kuraattorille mahtavasta työstä tapahtuman eteen.
Hyvinvointitutorit ovat myös jatkaneet toimintaansa. Kun hyvinvointitutorit vaihtuvat, tuppaavat myös kiinnostuksen kohteet vaihtumaan, mikä on tietenkin täysin luonnollista. Nykyiset tutorit ovatkin painottuneet huomattavasti enemmän yhteisöllisen liikunnan suuntaan. Osa tutoreista taitaakin kutsua itseään pingistutoreiksi. Tämä on mahdollistunut, koska Porin lukion aulasalin ovet on pidetty auki ja kolme pingispöytää on odottanut pelaajia väli- ja hyppytunneilla.
Matalan kynnyksen kohtaamisen paikkoja on kehitetty ja lisätty kuluneen syksyn aikana. Tämä näkyy ehkä selkeimmin opiskelijoiden olohuoneen eli Olkkarin uutena kalustuksena – ja sen viihtyvyyden lisääntymisenä. Tila on vihdoin kalustettu sohva- ja istuskeluryhmittäin niin, että opiskelijat pääsevät vaivatta vuorovaikuttamaan keskenään ja halutessaan solmimaan uusia sosiaalisia suhteita. Olkkariin kuten muihinkin koulun oleskelutiloihin ja käytävien pöytäryhmiin on sijoitettu pala-, kortti- ja lautapelejä, joita opiskelijat pelaavat yllättävän ahkerasti. Kenties pelaaminen tuo toivottua vastapainoa opiskelulle.
Matalan kynnyksen kohtaamisen paikkoja on myös lisätty kerhojen muodossa. Toisessa periodissa starttasivat (tai piti startata) useita liikunta- ja harrastekerhoja: shakkikerho, ilmaisutaito- ja improvisaatiokero, yhteisöpedagogin ja kaupungin erityisnuorisotyötekijän vetämä Millai menee? -kerho sekä höntsäliikkakerho. Oli erittäin harmillista huomata, että näistä oikeastaan vain Millai menee ja shakkikerho saivat opiskelijat liikkeelle. Toisaalta on täysin ymmärrettävää, ettei koulu ympäristönä oikein inspiroi enää kolmen aikaan iltapäivällä. Kerhotoimijat eivät silti ole lannistuneet, sillä kolmannessa periodissa pyörähti käyntiin myös uusia kerhoja: lautapeli- ja digipelikerho, jotka muodostavat yhdessä pelikerhon. Tämän lukuvuoden aikana on vielä tarkoitus järjestää piirustus-, tanssi-, juoksu-, debate club – sekä robottikerho.
Lukuvuoden 2023–2024 osalta hankkeen järjestämien koulutusten pääpaino oli turvallisuudessa ja sen edistämisessä. Lukuvuosi 2024–2025 aloitettiin myös turvallisuusteemalla, kun Turvanvuoksi Oy:n herrasmiehet saapuivat lukiolle antamaan opettajille käytännön esimerkkejä erilaisista turvallisuutta uhkaavista tilanteista, mutta tämän jälkeen siirryttiin lukuvuoden pääteemaan: hyvinvointiin. Valkaman koulutuskalenteri on tähän mennessä sisältänyt koulutuksia ADHD:sta, ADD:stä ja ADT:stä, ahdistuneen nuoren tukemisesta ja kiusaamisen ennaltaehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta. Kevään puolella koulutuksia järjestetään nepsyoppijan mielenterveyden tukemisesta, uupuneen nuoren tukemisesta, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamisesta koulumaailmassa, seksuaalisesta häirinnästä ja siihen liittyvästä uudistuneesta lainsäädännöstä, monikulttuurisuudesta ja kiusaamisesta sekä ryhmäyttämisestä. Luvassa on siis melkoinen kattaus kaikenlaista opiskelijoiden hyvinvointiin liittyvää.
Konsta Kivistö
suunnittelija
opetusyksikkö, Porin lukio