Yhteisöllisyyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia – ensimmäinen toimintavuosi 2023–2024 paketissa

Yhteisö- ja nuorisotyö

Yhteisöpedagogi liittyy vahvuuteen

Valkama-hankkeen ensimmäinen tavoite, yhteisöpedagogin palkkaaminen lukiolle, toteutui marraskuussa 2023, jolloin yhteisöpedagogin määräaikaiseen työsuhteeseen astui Porin nuorisoyksikössä vuosia toiminut Marika Mäkinen. Marika on kokenut nuoriso- ja yhteisötyön ammattilainen, jolla on ollut alusta alkaen selkeä visio, millä tavoilla Porin lukion yhteisöllisyyttä saadaan lisättyä, sekä keinoista, joilla opiskelijoiden ääni saadaan kuuluviin entistä paremmin. 

Marika on kuluneen lukuvuoden aikana koordinoinut yhteisöllistä toimintaa ja rantauttanut nuorisotyön toimintatapoja osaksi Porin lukion toimintaa. Lisäksi hän on hyödyntänyt nuorisoyksikön aikaisia kontaktejaan ja luonut Porin lukiolle monisäikeisen, paikallisista nuoriso- ja yhteisötyötä tekevistä tahoista muodostuvan yhteistyöverkoston.

Nuorisotyön kantavia teemoja ovat nuorten osallisuus, itseohjautuvuus ja aloitteellisuus. Yhteisöpedagogin liityttyä Porin lukiokoulutuksen asiantuntijoiden riveihin on opiskelijoiden oma-aloitteisuus ja aktiivisuus heitä itseään koskevissa asioissa lisääntynyt huomattavasti. Opiskelijat ovat alkaneet itsenäisesti mm. toteuttaa omia ideoitaan paikallisten nuorisotyötä tekevien tahojen kanssa. Yksi tällaisen yhteistyön hedelmistä oli toukokuussa keskustan nuorisotalolla pidetty Lukiolaisten ilta, josta on tarkoitus muodostua pysyvä perinne.

Hankesuunnitelman mukaisesti yhteisöpedagogi on tarjonnut myös opiskelijoille mahdollisuuden luottamukselliseen ja turvalliseen aikuiskontaktiin. Yhteisöpedagogi on raporttien mukaan käynyt kuluneen lukuvuoden aikana muutamia henkilökohtaisia keskusteluja. Enemmänkin rooli on kuitenkin keskittynyt tähän asti tällaisten keskusteluiden ja kontaktien mahdollistavien tilojen suunnitteluun ja kehittämiseen.

Yhteisöpedagogi on myös ohjannut yhdessä ohjaavien opettajien kanssa opiskelijakunnan hallitusta kohti yhteisöllisempää ja osallistavampaa tapaa toimia. Hän on mm. osallistunut hallituksen ryhmäyttämiseen ja vastannut hallitusta tukemalla ja ohjaamalla lukiossa esiintyneeseen OPKH-vastaisuuteen.

Yhteisöpedagogi luovii mielenkiintoisesti opettajien ja opiskelijoiden rajapintojen välissä, tarjoten vähemmän formaalin ja opettaja-opiskelijadynamiikkaa muistuttamattoman aikuiskontaktin opiskelijoille. Yhteisöpedagogin asema ei myöskään muistuta opiskeluhuollon asiantuntijan, kuten kuraattorin tai psykologin, asemaa missään määrin, vaan on uniikki, opiskelijoille kenties jollain tasolla lähestyttävämpi positio lukion sisällä.

Ilmiselvää on, että opiskelijat ovat ottaneet yhteisöpedagogin omakseen: heillä on oppilaitoksessa aikuinen, joka ajaa heidän asiaansa, tukee heitä tarvittaessa ja toimii linkkinä opiskelijoiden ja henkilökunnan välillä.

Matalan kynnyksen kohtaamisen paikat ja tilauudistukset

Yhteistyössä Valkama-hankkeen kehittäjäopettajien ja koordinaattorin sekä koko lukion henkilöstön ja hyvinvointialueen edustajien kanssa yhteisöpedagogi on kasvattanut matalan kynnyksen kohtaamisen paikkoja ja opiskelijoille tarjottavien virikkeiden määrää. Alun perin opiskelijoiden hiljaiseksi työtilaksi osoitettu, neliöiltään suhteellisen suuri Hiiskula muutettiin vuoden taitteessa ryhmätyö- ja oleskelutilaksi. Muutos osoittautui onnistuneeksi. Voisi sanoa, että tila on nykyään täynnä positiivista pöhinää: siellä tehdään ryhmätöitä, järjestetään pajatoimintaa, pelaillaan lauta- ja korttipelejä, askarrellaan, rakennellaan palapelejä, tehdään koulutöitä ja mikä tärkeintä, luodaan ja ylläpidetään sosiaalisia suhteita. 

Hiiskula ei ole ainut tila, joka on kokenut tai tulee kokemaan reformin. Kevään kirjoitusten koittaessa nimittäin päätettiin, että opiskelijoiden olohuone Olkkari saa aivan uuden ilmeen ensi lukuvuoteen mennessä. Jotta Olkkarin (vanha) kalustus ei olisi jäänyt kirjoitusten ajaksi lukkojen taakse, päätettiin se siirtää ns. vanhan eli V-puolen kolmanteen kerrokseen. Tarvitsikohan päivääkään odottaa, että opiskelijat olivat valloittaneet kaikki siirretyt pöytäryhmät ja tekivät onnellisina kotitehtäviä tai pelailivat korttia niiden ääressä. Kalustuksen siirto osoittautui niin toimivaksi ratkaisuksi, että pöytäryhmät päätettiin jättää pysyvästi ennen niin tyhjille (ja ehkä jopa hieman ankeille) käytäville.

Kirjoitusten päättyessä Olkkari muuttui pingispöytien ja pöytäfutiksen luvatuksi maaksi, josta saattoi silloin tällöin jopa kuulla riemun kiljahduksia. Nyt tilaa odottaa kilpailutus. Näillä näkymin opiskelijat pääsevät nauttimaan upouudesta Olkkarista ensi lukuvuoden alusta lähtien.

Tilaratkaisujen uudistaminen ei jäänyt tähän, sillä myös liikunnanopettajien sosiaalitilana toiminut huone koki muodonmuutoksen. Rauhala, uusi aistiystävällinen tila neuropsykologisesti herkille opiskelijoille, näes vihittiin käyttöön helmi-maaliskuun paikkeilla. Rauhalasta enemmän otsikon Hyvinvointitoiminta ja hyvinvointitutortoimintamalli alla.

Mitä hankesuunnitelmaan kirjattuihin digitaalisiin matalan kynnyksen kohtaamisen paikkoihin tulee, huomattiin hyvin nopeasti osatavoitteeksi kirjattujen 3D-tilojen luomisen olleen suoraan sanottuna pystyynkuollut idea. Hankkeen koordinaattori ehti suunnitella tiloja ja alkaa niitä rakentaakin, kunnes todettiin, ettei kyseinen alusta sovellukaan alkuperäiseen suunnitelman toteuttamiseen. Tästä syystä alettiin selvittää perinteisempien chat-, yhteisö- ja pikaviestimien mahdollisuuksia. Kävi ilmi, että ainoa tällä hetkellä toimiva yhteisöalusta olisi Discord, jonka käytöstä saatiin vertailukohtia mm. Porin Ohjaamosta. Selvitystyö on kesken ja sitä jatketaan ensi lukuvuonna.

Mielekästä tekemistä – virikkeitä enemmän ja vähemmän vilkkaille

Yhteisöpedagogi sai kuluneen lukuvuoden aikana ajettua läpi myös aulasalin avaamisen taukokäyttöön. Olipa opiskelija siis väli- tai hyppytunnilla tai aamun aikaisen bussin jäljiltä odottelemassa oppituntien alkua, saattoi hän suunnistaa aulasaliin ja tarttua pingismailaan tai VR-laseihin ja viettää hetken jotain aivan muuta kuin koulutyötä ajatellen. 

Uusien pingispöytien sekä fussball-pöydän hankkiminen lisäsi yhtä lailla opiskelijoiden edellytyksiä kuluttaa oppituntien ulkopuolista vapaa-aikaa mielekkäästi ja yhteen tuovalla tavalla. Myös eri puolille koulua sijoitetut yhteisölliset palapelit, lauta- ja korttipelit ja värityskuvat tarjosivat hetken hengähdyksen opiskelijoille arkisesta pakertamisesta. Rennomman ilmapiirin aikaansaamiseksi hyvinvointikäyttöön hankittiin myös kannettava JBL:n kaiutin.

Pienempää ja suurempaa tapahtumaa

Kuluvan lukuvuoden aikana järjestettiin yhteisöpedagogin johdolla useampia pienempiä ja muutamia hieman isompiakin tapahtumia. Säännöllisesti järjestettävistä tapahtumista mainitsemisen arvoinen on opiskelijavetoinen kahvilatoiminta, jota on ensi lukuvuonna  tarkoitus laajentaa kutsumalla jokaiseen kertaan eri toimijoita vierailulle. Näin opiskelijat voivat kahvin hörppimisen ohessa kysellä esim. kuraattoreilta mieltä kaihertavista asioista. 

Välitunneilla on järjestetty milloin mitäkin haastepeliä: on koottu muttereita spagetilla ja arvuuteltu joululauluja anagrammeista. Haastetoimintaan on tarkoitus ensi lukuvuonna osallistaa myös opettajia, jotka voisivat välitunneilla ja omilla hyppytunneillaan haastaa opiskelijoita yhteisöpedagogin kehittämissä tai perinteisemmissä lajeissa, kuten shakissa.

Yhteisöpedagogi on myös organisoinut erilaisia kerhoja. Kerhot ovat sijoittuneet yleensä koulupäivän jälkeiseen aikaan, mutta niitä on pidetty myös lomaviikkoina. Esimerkiksi hiihtolomalla järjestettiin askartelukerho, johon kaikki opiskelijat ja henkilöstö olivat tervetulleita. Säännöllisiä kerhoja on järjestetty mm. höntsäliikunnasta. Opiskelijoita on myös aktiivisesti tiedotettu koulun ulkopuolisista vapaa-ajan mahdollisuuksista ja heille on tarjottu yhteistyössä useiden eri toimijoiden kanssa erilaisia liikunta- ja kerhomahdollisuuksia. 

Tulevana lukuvuotena kerhotoimintaa laajennetaan opettajavetoisilla kerhoilla. Kerhojen aiheet vaihtelevat shakista S2-opiskelijoiden kielikerhoihin.

Suuremmista tapahtumista on erityisesti mainittava Porin lukion keskustelutunnit ja hyvinvointipäivät, jotka molemmat (kylläkin tahattomasti) järjestettiin samalla viikolla. 

Keskustelutunnit kokosivat koko lukion väen juhlasaliin kahdessa erässä. Opiskelijat olivat saaneet jättää kysymyksiä panelisteille ennen varsinaisia tilaisuuksia. Keskustelutuntia juonsivat sanavalmiit ja etevät OPKH:n edustajat, jotka olivat yhdessä OPKH:n ohjaavien opettajien kanssa juonineet päivän sisällöt ja etenemisen timanttiseen formaattiin. Keskustelijat eli päivien paneeli koostui lukion rehtorista, suunnittelijarehtorista, kouluisännästä, ICT-suunnittelijasta, ruokapalvelupäälliköstä ja OPKH:n puheenjohtajasta ja kuraattorista. Opiskelijat ja muu väki osallistettiin ohjelmaan mm. Mentimeterin samanaikaisgallupien kautta. 

Hyvinvointipäivistä lisää jäljempänä.

Yhteistyökuvioita ja verkostoja

Porin lukiokoulutuksen yhteistyötä on tehty hankkeen tiimoilta sekä paikallisesti, alueellisesti että valtakunnallisesti.

Yhteistyö alueen toimijoiden kanssa ranskalaisin viivoin ilmaistuna:

  • Ystäväkahvila Muru: nuorten kohtaaminen lukiolla
  • Nuorisoyksikkö, Nuorisopalvelut ja erityisnuorisotyö: toiminnan suunnittelua ja myöskin toimintaa
  • Nuorisoyksikkö, Ohjaamo: toiminnasta tiedottaminen ja yhteistyön suunnittelu
  • Nuorisoyksikkö, Nuorisopalvelut: lukiolaisten illan suunnittelu ja toteutus opiskelijoiden toiveesta ja yhteistyössä
  • Nuorisoyksikkö, Nuorisopalvelut: toiminnan mainostaminen ja välituntipelaaminen lukiolla
  • Nuorisoyksikkö, Nuorisopalvelut: vertaistuki, ryhmäytysten- suunnitteleminen yhdessä 
  • Nuorisoyksikkö, Nuorisopalvelut: koulunuorisotyöntekijöiden tapaaminen, vertaistuki
  • Nuorisoyksikkö, Nuorisopalvelut: pelien ja Nuokkapakun lainaaminen
  • Nuorisoyksikkö, Nuorisopalvelut: ESC-nuorisovaihto, esittely OPO-tunneilla sekä välitunneilla
  • Kirjasto: lukuviikolla kirjavinkkareita oppitunneille
  • Opetusyksikkö, koulutukihenkilöt: yhteistyö
  • Porin ensi- ja turvakoti, jalkautuva nuorisotyöntekijä: toiminnan esittely lukiolaisille
  • MLL: erotyöryhmän mainostaminen
  • Kuninkaanhaan koulu: tulevien lukiolaisten tapaaminen Kuninkaanhaan koululla
  • Kohti nuorten hyvinvointialueita -hanke: lukiolainen SuomiAreenan keskustelutilaisuuteen (ti 25.6. ”Päättäjät nuorten kotikentällä – mistä on hyvä kohtaaminen tehty?”)
  • Winnova, Yhteisöllisyydestä voimaa- hanke: yhteistyö ja vertaistuki
  • Jokaisella on oikeus liikkua -hanke: yhteistyö ja toiminnan mainostaminen lukiolaisille
  • Nuorisovaltuusto: yhteistyö OPKH:n kanssa, ohjaavien opettajien ja Nuvan ohjaajan tapaaminen, Nuvan toiminnasta kertominen opiskelijoille
  • Etsivä nuorisotyö: esittäytyminen opoille (ja muille)
  • 2. asteen nuorisotyöntekijöiden (yhteisöohjaajat, yhteisöpedagogit ym.) verkostot: rooli ja työtehtävät oppilaitoksessa, ammattinimikkeiden kirjo ja tulevaisuuden suunta, yhteistyö, vertaistuki
  • Huoli nuorista -verkosto: nuorten päihdetietoisuus ja ennaltaehkäisy, koulutuksen suunnittelu opiskelijoille

Hyvinvointitoiminta ja hyvinvointitutormalli

Hankesuunnitelman mukaisesti lukuvuonna 2023–24 Porin lukiossa on opiskelijalähtöisen toiminnan vahvistamiseksi otettu opiskelijat mukaan hyvinvointi- ja turvallisuustyöhön. Lukuvuoden aikana on aloitettu hyvinvointia, opiskelukykyä ja aktiivisuutta lisäävän hyvinvointitutormallin kehittäminen, joka vakiinnutetaan osaksi Porin lukion normaalia toimintaa hankkeen toimintakauden aikana.

Hyvinvointitutortoimintaa ovat lukuvuonna 2023–24 organisoineet hankkeen kaksi kehittäjäopettajaa. Hyvinvointitutortoiminnasta kiinnostuneet lukiolaiset ovat voineet hakea tehtävään, ja he ovat saaneet perehdytystä ja koulutusta lukuvuoden aikana.

Toiminta lukuvuonna 2023–24

Opetushenkilökunnasta on valittu hyvinvointivastaavat, jotka ohjaavat opiskelijoista koostuvan hyvinvointitutorryhmän toimintaa. Lukuvuonna 2023–24 tehtävää ovat hoitaneet liikunnanopettaja Anne Varis ja erityisopettaja Merja Mäkelä.

Opiskelijoista on valittu hyvinvointitutorryhmä. Toimintaa varten on luotu hakemuspohja, hyvinvointitutorin työskentelypäiväkirja ja todistusmalli. Classroomiin on tehty hyvinvointitutoreille oma kurssi, jossa voidaan jakaa mm. koulutusmateriaalia ja tiedottaa ryhmää toiminnasta, palavereista ja jakaa ideoita.

Hyvinvointivastaavat ja -tutorit ovat hankesuunnitelman tavoitteiden mukaisesti tehneet yhteistyötä Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa. Lukuvuonna 2023–24 tärkeä yhteinen teema on ollut opiskelukykyisyys ja aistiystävällisyys opiskeluympäristössä.

Lukuvuonna 2023–24 Porin lukion hyvinvointitutoreitten ryhmä on saanut monipuolisen perehdytyksen ja koulutuksen hyvinvointitutortoimintaan. Koulutusta on hankittu Liiku ry:ltä (liikuntatutorkoulutus) ja Lukiolaisten liitolta (tutorkoulutus). Hankkeen kehittäjäopettajat ja hankkeeseen palkattu yhteisöpedagogi ovat omalta osaltaan vastanneet hyvinvointitutoreiden perehdyttämisestä ja toiminnan ohjaamisesta. Hyvinvointitutoreiden ryhmä on ideoinut ja toteuttanut opiskelijoiden hyvinvointia ja lukion yhteisöllisyyttä lisääviä tapahtumia ja tempauksia.

Esimerkkejä hyvinvointitoiminnasta:

  • Kuppilatoimintaa pyöritettiin lukuvuonna 2023–24 hyvinvointitutoreiden työpanoksella. Kuppilassa on ollut muutaman kerran periodissa tarjolla kahvia ja teetä sekä juttuseuraa.
  • Syksyn huoltajailloissa hyvinvointitutorit vastasivat tarjoiluista ja opastuksesta. Rehtorin kanssa hyvinvointitutorit pääsivät kertomaan uusien lukiolaisten huoltajille, millaista opiskelu lukiossa on ja miten lukiolaisen kannattaa pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan. Hyvinvointitutorit antoivat vinkkejä myös vanhemmille, miten he voivat tukea omaa lukiolaistaan voimaan hyvin ja jaksamaan opinnoissa.
  • Opiskelijakunnan kanssa yhteistyössä järjestettiin piparinkoristelu- ja glögituokio joulukuussa. Olkkarissa oli tungosta ja tiivis tunnelma koko päivän ajan.
  • Hyvinvointitutorit tekivät ohjeita keppijumppaan, jumppapallojen käyttöön ja hyvän unen vaalimiseen. Taukojumppaan kannustettiin jumppavideoiden avulla.
  • Lukion virtuaalilasit ovat olleet vapaasti opiskelijoiden käytössä koko lukuvuoden. Virtuaaliliikuntapisteellä oli toisinaan jopa jonoa, kun opiskelijat halusivat kokeilla uutta tapaa liikkua.
  • Toiminnallisuuteen ja liikkumisen lisäämiseen panostettiin myös uusien hankintojen avulla. Pingispöydät, palapelit, pelikortit ja lautapelit otettiin hienosti opiskelijoiden keskuudessa vastaan. Lukion tiloja otettiin aktiivisemmin käyttöön ja kokeiltiin, missä olisi hyvä työskennellä rauhallisesti ja missä olisi tarjolla toiminnallisempaa tekemistä.
  • Joukko hyvinvointitutoreita oli mukana tekemässä lukion tiloihin tauluja ja suunnittelemassa huonekalu- ja kasvihankintoja.
  • Valtakunnallisena Unelmien liikuntapäivänä oli tempaus, jossa lukion hyvinvointitutorit pääsivät ohjaamaan suosittua sumopainipistettä.
  • Lukuvuoden 2023–24 aikana hyvinvointitutorit saivat osallistua Porin peruskoululaisille suunnattuun hyvinvointitapahtumaan ja pitää omaa messupistettään teemalla ”lukion hyvinvointitutorit kannustavat peruskoululaisia pitämään huolta omasta hyvinvoinnistaan”. Pisteellä pääsi liikkumaan virtuaalilasien kanssa, tasapainoilemaan laudalla ja jumppapallolla.

Lukuvuonna 2023–24 keskityttiin lukion tilojen toiminnallisuuden tarkasteluun. Saimme mahdollisuuden alkaa suunnitella ja toteuttaa lukioon aistiystävällistä tilaa Rauhalaa. Valitsimme ja tilasimme kalusteet ja sisustustuotteet tavoitteena luoda tila, jossa lukiolainen voi hetken hengähtää, rentoutua ja levätä suuren oppilaitoksen ärsykkeiltä. Tilassa opiskeluhuollon väki piti rentoutusvälitunteja ja välituntien ja hyppytuntien aikana oli mahdollisuus vetäytyä rauhoittumaan.

Huhtikuussa Porin lukio oli mukana valtakunnallisessa opiskelijoiden mielenterveysviikossa järjestämällä Porin lukion hyvinvointipäivät. Yhteistyökumppaneita oli kahden päivän tapahtumassa mukana parikymmentä. Hyvinvointitoimijoiden verkostoa saatiin laajennettua hienosti. Eniten messupisteitä organisoitiin Satakunnan ammattikorkeakoulun eri hankkeiden ja asiantuntijoiden kanssa. Ammattikorkeakoulun hyvinvointisuunnittelija luennoi opiskelukyvystä, ravitsemushanke toi tietoa terveellisistä välipaloista ja sokerin haitoista, CampusMoven pisteellä mitattiin käsien puristusvoimaa, Yhdessä pakoon -hankkeen viisi toimintapistettä johdatteli yhdenvertaisuuden ja osallisuuden teemoihin pelillisyyden avulla ja aistiystävällisyyteen paneuduttiin mm. hyvinvointiteknologian avulla. Lukion hyvinvointitutoreiden omilla pisteillä pääsi seikkailemaan virtuaalilasien kanssa ja pohtimaan, ”missä minä olen hyvä?”. Seuraavan lukuvuoden hyvinvointipäivien ideointi on jo käynnissä.

Porin lukion liikkuva oppilaitos – toiminta on aktivoitunut lukuvuoden 2023–24 aikana. Hyvinvointihankkeen myötä liikkuva oppilaitos – verkostoja on kasvatettu osallistumalla syksyllä Porissa Lounais-Suomen LiikUn verkostopäivään ja keväällä Turussa Lounais-Suomen liikuntatutoreiden yhteistapahtumaan. 

Turvallisuuden näkökulmasta

Ohjausryhmä päätti ensimmäisessä kokouksessaan hankkeen ensimmäisen toimintavuoden keskittyvän Porin lukiokoulutuksen turvallisuuskulttuurin ja -osaamisen kehittämiseen. Kehittämistyö polkaistiinkin sulavasti käyntiin, kun lukiokoulutuksen henkilöstö osallistui aloitusvesoissa monipuoliseen turvallisuuskoulutukseen Länsi-Suomen pelastusharjoitusalueella. Rasteilla opettajat, koulusihteerit ja muu lukiokoulutuksen väki pääsivät mm. sammuttamaan tulipaloja, evakuoimaan kollegojaan ja harjoittelemaan itsepuolustusta.

Turvallisuusosaamiseen panostettiin myös kevätlukukaudella. Tomi Jokivalli Turvanvuokselta luennoi opettajille kahden 75 minuuttisen ajan. Luentojen aiheina olivat Kielletyt esineet, aineet ja niiden poisottaminen sekä Uhkaavan henkilön kohtaaminen. Kouluttautumista jatketaan käytännön harjoittelulla lukuvuoden 2024–2025 aloitusvesoissa, kun Turvanvuoksen kouluttajat saapuvat Poriin. 

Vaikkakin hyvinvoinnin päätettiin olevan lukuvuoden 2024–2025 painopistealueena, tartuttiin aiheeseen jo tänä vuonna, kun koko opetushenkilöstö osallistui yhtenä tiistaiaamuna Anu Myllärin koulutukseen monikulttuurisuudesta, tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.

Turvallisuuskulttuurin ja -osaamisen nykytilaa selvitettiin opettajille ja hallinnon jäsenille suunnatuin kyselyin. Tarkoituksena oli saada selville, mihin turvallisuuteen liittyviin painopistealueisiin Porin lukiokoulutuksessa pitäisi satsata. 

Tulosten perusteella voidaan sanoa, että lukiokoulutuksessa työskentelevät kokevat turvallisuuden olevan erottamaton osa omaa toimenkuvaansa ja pitävät tärkeänä säännöllisten turvallisuuskoulutusten järjestämistä. Lisäksi vastaajilla on kiitettävät turvallisuuteen liittyvät perustaidot. Tulokset kuitenkin osoittavat, että tiettyjä harvinaisempia turvallisuuspoikkeamia koskevia taitoja tulisi kehittää ja niihin liittyviä toimintatapoja yhtenäistää ja harjoitella. Toimintatapojen selkeyttämiseen ja epätavallisempien turvallisuuspoikkeamien harjoitteluun panostetaan ensi lukuvuotena.

Tukimateriaalit opettajille

Valkaman yhtenä osatavoitteena on tuottaa tukimateriaaleja henkilöstölle ja opiskelijoille. Tukimateriaalin tuottaminen ei ole ollut kuluneen lukuvuoden fokuksessa, vaan asiaan tartutaan hankkeen toimintakauden jälkimmäisessä lukuvuodessa. Alustavaa suunnittelua on silti tehty mm. tutustumalla aiheeseen liittyvään taustamateriaaliin.

Huhtikuussa 2024 tehtiin päätös, että toimintamallien tuottamiseen kootaan oma työryhmänsä. Työryhmän ydinjoukon muodostavat päivälukion ja aikuislukion vararehtori sekä Porin lukiolla työskentevät Satakunnan hyvinvointialueen opiskeluhuollon työntekijät. Toimintamallien ja materiaalien tuottamiseen tullaan ensi lukuvuonna osallistamaan myös opiskelijoiden edustajia sekä kulloiseenkin aiheeseen liittyviä paikallisia asiantuntijoita.

Konsta Kivistö, suunnittelija, Porin lukiokoulutus

Merja Mäkelä, erityisopettaja / kehittäjäopettaja, Porin lukio