Usein kysytyt kysymykset

Asiakaspalvelu auttaa ongelmatilanteissa arkisin kello 10-16 puhelimitse puh. 02 621 5963 tai sähköpostilla kansalaisopisto@pori.fi.

Koulutusopas ja ilmoittautuminen

  • Mistä saan koulutusoppaan?
    Koulutusopasta ei jaeta koteihin, vaan sen voi noutaa opistotalosta, kirjastoista Porissa ja Ulvilassa sekä Puuvillan, Hansan, Iccon, Kampuksen ja Tikkulan kauppakeskuksista.
     
  • Tarvitseeko olla porilainen, jotta voi osallistua opiston kursseille?
    Kansalaisopiston kursseille ovat tervetulleita kaikki kotipaikkakuntaa katsomatta.
     
  • Miksi opistolle ei voi tulla ilmoittautumaan?
    Puhelinilmoittautuminen käynnistyy nyt samaan aikaan kuin netti-ilmoittautuminen. Koko opiston henkilökunta on vastaamassa puheluihin.
     
  • Netissä ilmoittautuessani olen painanut Ilmoittaudu-painiketta. Miten pääsen täyttämään henkilötietoni?
    Pääset täyttämään henkilötietosi klikkaamalla Ostoskori-kuvaketta yläreunan valikossa.
     
  • Miksi ilmoittautuessa kysytään henkilötunnusta?
    Henkilötunnusta tarvitaan opiskelijoiden yksilöimiseen henkilörekisterissä, jotta ilmoittautuminen, opintosuoritukset ja laskutus pystytään kohdistamaan oikein. Tietoja käsitellään henkilötietolain mukaisesti.
     
  • Haluamani kurssi on täynnä, mitä teen?
    Aina kannattaa ilmoittautua varasijalle, sillä monilla kursseilla jonot liikkuvat paljonkin. Opiston toimistosta ilmoitetaan vapautuvasta kurssipaikasta ensisijaisesti tekstiviestillä. Muistathan vastata viestiin.
     
  • Miksi en ole saanut sähköpostiini vahvistusta ilmoittautumisestani?
    Ilmoittautumisesta ja verkkomaksusta lähtee automaattiviesti opiskelijan ilmoittautuessaan antamaansa sähköpostiosoitteeseen. Sähköpostiosoite on voinut unohtua ilmoittautumisesta tai siinä voi olla kirjoitusvirhe. Sähköpostioperaattorista johtuen viestin toimituksessa voi myös olla viivettä.
     
  • Miksi kaikki minua kiinnostavat kurssit ovat samaan aikaan?
    Suosituimmat kurssiajat ovat arki-iltojen muutama tunti. Usein kurssin ajankohtaan vaikuttavat monet tekijät, kuten tilan saatavuus ja opettajan muu aikataulu.

Maksut

  • Netti-ilmoittautumiseni onnistui, mutta järjestelmä kaatui ennen verkkomaksua. Mitä teen?
    Pääset maksamaan myös ilmoittautumisvahvistuksessa olevan linkin kautta. Kustakin kurssista lähetetään lisäksi maksulinkki sähköpostiin kurssin alkamisen jälkeen. Jos verkkomaksu ei onnistu, kurssista lähetetään lasku.
     
  • Haluan maksaa kurssimaksuni työnantajan tarjoamalla liikunta- tai kulttuuriedulla. Mitä teen?
    Edulla maksamisesta tulee ilmoittaa asiakaspalveluun viikon kuluessa kurssin alkamisesta, katso tarkemmat ohjeet maksuista täältä.
     
  • Kurssi on alkamassa, enkä ole saanut laskua. Voinko osallistua kurssille?
    Voit maksaa kurssimaksusi ilmoittautumisvahvistusessa olevan linkin kautta. Kustakin kurssista lähetetään lisäksi maksulinkki sähköpostiin kurssin alkamisen jälkeen. Jos verkkomaksu ei onnistu, kurssista lähetetään lasku. Tervetuloa mukaan kurssille!
     
  • Kurssi ei ollutkaan sopiva minulle, ja olin mukana vain kaksi kertaa. Miksi silti sain laskun kurssista?
    Ilmoittautuminen opiston kurssille on sitova eli lasku lähetetään kaikille ilmoittautumisen perusteella. Kokeilukertoja ei ole käytössä. Opistossa ei myöskään ole käytössä kertamaksuja, joilla voisi osallistua vain yhdelle tunnille.
     
  • Huomasin ennen kurssin alkua, ettei kurssi sovikaan aikatauluuni. Kerroin tästä naapurilleni, joka käy samassa ryhmässä. Miksi sain silti laskun kurssista?
    Peruminen pitää aina ilmoittaa asiakaspalveluun, jotta tieto tulee kirjattua kurssihallintajärjestelmään. Jos ilmoittautumisen peruu seitsemän päivän kuluessa ennen kurssin alkua, laskutamme 14 euron perumismaksun.
     
  • Miksi opisto laskuttaa kurssimaksun lisäksi erilaisia tarvike- ja polttomaksuja?
    Tarvikemaksuilla katetaan esim. ompelukoneiden huollosta ja uusimisesta aiheutuvia kuluja. Näin koneet ovat aina kunnossa kurssilaisia varten. Maksuista on maininta kunkin kurssin kohdalla.

Peruminen ja keskeyttäminen

  • Kurssi ei ollutkaan sopiva minulle, ja olin mukana vain kaksi kertaa. Miksi silti sain laskun kurssista?
    Ilmoittautuminen opiston kurssille on sitova eli lasku lähetetään kaikille ilmoittautumisen perusteella. Kokeilukertoja ei ole käytössä. Opistossa ei myöskään ole käytössä kertamaksuja, joilla voisi osallistua vain yhdelle tunnille.
     
  • Huomasin ennen kurssin alkua, ettei kurssi sovikaan aikatauluuni. Kerroin tästä naapurilleni, joka käy samassa ryhmässä. Miksi sain silti laskun kurssista?
    Peruminen pitää aina ilmoittaa asiakaspalveluun, jotta tieto tulee kirjattua kurssihallintajärjestelmään. Jos ilmoittautumisen peruu seitsemän päivän kuluessa ennen kurssin alkua, laskutamme 14 euron perumismaksun.

Kurssille osallistuminen

  • Joudun olemaan pois tunneilta kolme viikkoa peräkkäin. Menetänkö paikkani?
    Paikka kurssilla säilyy, mutta ilmoitathan asiakaspalveluun tai opettajalle poissaolostasi.
     
  • Miksi en saanut viestiä peruuntuneesta kurssikerrasta?
    Kurssikertojen perumisilmoitukset lähetetään tekstiviestinä opiskelijan viimeisimmässä ilmoittautumisessa annettuun puhelinnumeroon. Mikäli numero on ilmoitettu väärin, siinä on virheitä tai se on vaihtunut, ei viesti tavoita oikeaa henkilöä.