MUSTBE – Multidimensional stormwater treatment in urban areas for cleaner Baltic Sea

Vastatakseen kasvaviin ympäristönsuojeluvaatimuksiin Itämeren alueen maat ovat jo vuosia tehneet toimenpiteitä ravinne- ja vaarallisten aineiden päästöjen vähentämiseksi. Kaupunkien hulevesijärjestelmien kautta ympäristöön pääsee kuitenkin edelleen useita vaarallisia aineita ja erityisiä epäpuhtauksia. Nämä aineet eivät ole vain ravinteita (esim. typpi ja fosfori), vaan yhä useammin myös öljytuotteita, metalleja (lyijy ja kupari), orgaanisia epäpuhtauksia ja muita ympäristölle haitallisia aineita.

Viron, Suomen, Latvian ja Ruotsin hankekumppaneiden yhteisenä haasteena on kehittää digitaalisia ja teknisiä ratkaisuja hulevesisuunnitteluun sekä oppia, lisätä osaamista ja tietoisuutta siitä, miten edellä mainittujen ravinteiden ja aineiden käsittelyä kaupunkien hulevesissä voidaan tehostaa.

Yhteinen alueellinen haaste on luonteeltaan moniulotteinen, mikä edellyttää syvällistä asiantuntemusta hulevesien hallinnan eri osa-alueista. Rajat ylittävällä yhteistyöllä varmistetaan haluttu lopputulos tuottamalla merkittävä teknologinen innovaatio ja kehittämällä uusia älykkäitä luontopohjaisia ratkaisuja neljän maan seitsemässä pilottikohteessa:

  • Kaksi kohdetta Tallinnassa ja Viimsissä, Virossa.
  • Kaksi kohdetta Porin kaupungissa.
  • Yksi kohde Riikassa, Latviassa.
  • Kaksi kohdetta Söderhamnissa, Ruotsissa.

MUSTBE-hankkeessa kehitetty digitaalinen ratkaisu sisältää osatekijät, jotka liittyvät 1) hulevesien puhdistamiseen ja uudelleenkäyttöön lähellä niiden syntypaikkaa ja 2) hulevesivirtojen hallintaan ja valvontaan sadetapahtumien aikana sekä vaarallisten aineiden ja toksiinien seurantaan. Tämä väline tukee keskisen Itämeren alueen kuntia ja kaupunkeja niiden ympäristönsuojelupyrkimyksissä.

Porin pilottikohteet

    • Keskusaukion pintarakenteet ja kallistukset uudistettiin niin, että jatkossa hulevedet ohjautuvat uusituille viherkaistoille. Siellä ne imeytyvät pohjamaahan ja parantavat maaperän kosteustasapainoa. Tämän ansiosta kasvit pystyvät hyödyntämään paremmin alueen hulevesiä.
    • Viherkaistojen ja parkkiruutujen alle rakennettiin kantava kasvualusta, joka mahdollistaa riittävän veden- ja hapensaannin kasvien juurille ja toimii samalla myös kantavana rakenteena pysäköidyille ajoneuvoille.
    • Parkkiruutujen pintarakenne toteutettiin vettä läpäisevällä hulekivirakenteella. Tämä tehostaa veden imeytymistä pohjamaahan.
    • Pilotin tavoitteena on kaupunkitulvien ehkäisy, luonnon monimuotoisuuden lisääminen sekä erilaisten haittojen, kuten katupölyn, melun ja lämpösaarekeilmiön, vähentäminen. Alueelle lisätty kasvillisuus edistää näiden tavoitteiden saavuttamista.
    • Kohteeseen istutetut yli 400 uutta kasvia lisäävät myös kaupunkiympäristön vihreyttä ja viihtyisyyttä.
    • Lotskeri on happamien sulfaattimaiden aluetta. Sulfaattipitoinen maaperä aiheuttaa valumavesissä happamuutta ja maaperän metallien liukenemista veteen.
    • Kosteikon uudistuksen yhteydessä rakennettiin suodatinpatoja, veden viivytys- ja laskeutusaltaita sekä lisättiin kasvillisuutta.
    • Suodatusmateriaalina käytettiin biohiiltä, kalkki- ja hohkakiveä sekä mursketta.
    • Kosteikon tavoitteena on puhdistaa ja neutralisoida vettä luonnonmukaisesti sekä lisätä luonnon monimuotoisuutta, alueen toimivuutta ja viihtyisyyttä. Kosteikko on osa kaupungin viherkäytäväverkostoa.

     

Lisätietoja hankkeesta

  • Kesto: 1.5.2023–30.4.2026
    Kokonaisbudjetti: 3 980 475,80 €
    Porin kaupunki:  610 000 €
    Hankkeen omarahoitusosuus on 20%

    • Digitaalisten ja teknisten ratkaisujen kehittäminen hulevesisuunnittelua varten ja
    • oppia, miten voidaan tehostaa ravinteiden (typpi, fosfori), öljytuotteiden, metallien (lyijy ja kupari), orgaanisten epäpuhtauksien ja muiden ympäristölle haitallisten aineiden käsittelyä kaupunkien hulevesissä.
    • Älykkäiden ja monitavoitteisten hulevesien käsittelyratkaisujen analysointi ja rakentamisen suunnittelu seitsemässä pilottikohteessa.
    • Uusien ratkaisujen asennus ja toteutus.
    • Käyttöönotettujen ratkaisujen ja tekniikoiden monitorointi pilottikohteissa tehokkuuden verifioimiseksi.
    • Viimsin kunta, Viro (hankkeen vetovastuu)
    • Tallinnan teknillinen yliopisto, Viro
    • Tallinnan kaupunki, Viro
    • Satakunnan ammattikorkeakoulu
    • Porin kaupunki
    • Söderhamnin kunta, Ruotsi
    • Riikan kaupunki, Latvia
    • Riikan teknillinen yliopisto, Latvia
  • Aleksi Siirtola
    rakennuttajainsinööri
    044 701 0583, aleksi.siirtola@pori.fi

    Marjatta Halme
    projektityöntekijä
    044 701 4720, marjatta.halme@pori.fi