Elinvoima- ja ympäristölautakunta
18.12.2024
§ 142 Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
§ 143 Pöytäkirjan tarkastus
Pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin Kimmo Hohkala ja Hanna Raitakari (varalla Sanna Grönmark). Pöytäkirja tarkastetaan 20.12.2024.
§ 144 Ostolaskujen hyväksyjät elinvoima- ja ympäristötoimialalla vuonna 2025
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastettiin kokouksessa.
§ 145 Elinvoima- ja ympäristötoimialan toimintasääntö 1.1.2025 alkaen
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 146 Kiinteistönmuodostuksen ja rakennusvalvonnan taksa 1.1.2025 alkaen
Elinvoima- ja ympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä päätösehdotuksen esittelijän ehdottamin muutoksin.
Esittelijä muutti päätösehdotuksen mukaisen kiinteistönmuodostuksen ja rakennusvalvontaviranomaisen liitteen taksan 38 pykälän neljännen kohdan: ”Päätös uhkasakon tai teettämisuhan asettamisesta, uhkasakon tuomitsemisesta tai teettämisuhan täytäntöönpanosta
(RakL 147 §, Uhkasakkolaki 6, 10, 14 § ja 15 §)
§ 147 Ympäristönsuojeluviranomaisen ja maaseutuelinkeinoviranomaisen taksa 1.1.2025 alkaen
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 148 Kehittämisasiantuntijan viran täyttäminen
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastettiin kokouksessa.
§ 149 Strateginen tapahtumakumppanuussopimus, Aito Iskelmä Festivaali
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 150 Päävelvoitteen ja uhkasakon asettaminen, rakennusluvan vastainen käyttö
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastettiin kokouksessa.
§ 151 Toimenpidepyyntö, Kaakkurinpuisto, oikaisuvaatimus
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 152 Elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto, Aurinkoenergian rakentamisen periaatteet, valtuustoaloite, valtuutettu Viliina Välimäki
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 153 Elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto, Naturisteille tarkoitetun alueen perustaminen Poriin, valtuustoaloite, valtuutettu Christa Lahto
Elinvoima- ja ympäristölautakunta päätti yksimielisesti antaa valtuustoaloitteeseen seuraavanlaisen lausunnon kaupunginhallitukselle:
Yyterin virallinen naturistiranta suljettiin vuonna 2021. Sulkeminen johtui rannalla havaituista lieveilmiöistä: osa käyttäjistä ei pysynyt naturismille rajatulla alueella tai noudattanut alueen sääntöjä. Sulkemiseen liittyi myös lapsiperheiltä saatu negatiivinen palaute.
Yyteri on yksi Suomen ja Pohjoismaiden tunnetuimmista hiekkarannoista ja erityisesti lapsiperheiden suosiossa kotimaan rantalomakohteena. Strategisesti matkailumarkkinointi kohdistuu volyymiltään isoihin kohderyhmiin, joilla on merkittävä vaikutus alueen yritysten elinvoimaan ja kasvupotentiaaliin. Suomessa naturistiliiton jäsenyhdistyksien yhteenlaskettu jäsenmäärä on noin 500 jäsentä (Suomen naturistiliitto).
Porin matkailun kärkikohde Yyterin markkinointia on jo vuosia suunnattu lapsiperheille, jotka ovat Porin matkailun tiekartassa strategisesti päätetty kohderyhmä. Yyterin rannan käyntimäärä kesällä 2024 oli kesä-elokuun aikana yli 188 000 henkilöä. Kävijät käyttävät kaikkia rannan sisäänkäyntejä ja määrä jakaantuu koko rannan alueelle. On olemassa riski, että naturistirannan kohdentaminen Yyterin ranta-alueelle voisi vahingoittaa Yyterin mainetta koko perheen rantalomakohteena. Se saattaisi vähentää perheiden kiinnostusta käydä Yyterissä, koska naturistirantojen voidaan luonnollisuudestaan huolimatta kokea ylittävän sosiaalisen mukavuuden rajat. Yyterin kaltaisessa tunnetussa perhekohteessa tällainen lisäys voisi tuntua monille ristiriitaiselta.
Kansainvälisesti Yyteriä markkinoidaan ympärivuotisena luontomatkailukohteena, jolla tavoitellaan sesongin pidennystä kesän molemmin puolin, eikä pääpaino ole pelkästään keskikesän rantalomakohteena. Maailmalla suositut ja menestyvät naturistimatkailukohteet tarjoavat monipuolisesti palveluja jopa kilometrien rannoista tai suojaisista poukamista täyden palvelun lomakohteisiin, uima-altaisiin, ravintoloihin ynnä muihin oheispalveluihin.
Aiempi naturistiranta sijaitsi Yyterissä dyynien suojassa, mutta ei ulottunut vesirajaan asti. Yyterin dyynialue on suojeltu ja nykyään rannan asiakkaita ohjeistetaan entistä tarkemmin pysymään rannan tasaisella hiekka-alueella, kulkemaan merkittyjä reittejä pitkin ja suojelemaan herkkiä dyynejä siten, ettei niissä kuljettaisi. Dyynien suojissa ollut alue ei voisi nykyisin enää toimia naturistirantana, sillä kulku niille ei ole sallittua.
Yyterin alueella kulkee nykyisin paljon retkeilyreittejä, jotka kulkevat laajasti koko alueen ympäristössä. Näiden reittien kanssa risteävät alueet eivät tule kysymykseen uutena naturistirantana. Naturistiliiton kanssa käydyn keskustelun perusteella toiveena olisi, että naturistialueella pääsisi ilman uimavaatteita uimaan. Tällaisen sijainnin löytäminen Yyterin alueelta on erittäin haasteellista. Naturistiliiton kanssa käydyssä keskustelussa on noussut esiin Karhuluodon ja Herrainpäivien ranta-alueet. Näiden ranta-alueiden käyttöönotto naturistirannaksi todennäköisesti teettäisi kaupungille seuraavia toimenpiteitä: alueen asukkaiden osallistaminen, ELY-keskuksen kanssa tehtävä yhteistyö, infran rakentaminen (esim. wc- ja suihkutilat, esteetön kulku, opasteet jne.). Näilläkin alueilla on suojeltuja dyynejä ja alueiden rannoilla uimista ei lähtökohtaisesti suositella voimakkaiden virtausten vuoksi.
Vaikka naturistirannan toiminta onkin käyttäjilleen maksutonta ja lähtökohtaisesti avointa kaikille, se kuitenkin poissulkee kohderyhmiä, jotka eivät koe toimintaa sosiaalisesti miellyttäväksi. Käytännössä naturistiharrastajille osoitettu ranta-alue sulkee pois muita käyttäjäryhmiä. Samalla se voidaan kokea epätasa-arvoisena muiden kävijäryhmien näkökulmasta. Näin ollen ainoastaan naturisteille kohdennetun alueen kumulatiiviset vaikutukset ovat monitahoisempia ja suurempia kuin kaupungin tuottamissa palveluissa yleisesti. Nykyinen lainsäädäntö velvoittaa julkista palvelua huomioimaan useita osatekijöitä järjestämässään toiminnassa; muun muassa tasapuolisuuden, saavutettavuuden ja osallisuuden näkökulmat. Näiden velvoitteiden huomioiminen vaatisi kaupungilta huomattavaa taloudellista panostusta. Lisäksi yhdelle, suhteellisen pienelle ryhmälle kohdennetun toiminnan järjestäminen olisi yleisen edun mukaista järjestää markkinaehtoisesti, jotta toiminta mahdollistaisi ja hyödyttäisi aluetaloudellisten kerrannaisvaikutusten syntymistä.
Yyterissä tulisi keskittyä jo olemassa oleviin vahvuuksiin kuten luontomatkailun ja perhematkailun kehittämiseen. Mikäli naturismista haluttaisiin tehdä yksi Yyterin keskeisistä matkailuvalteista ja varteenotettava elinvoimatekijä, tulisi asiaan panostaa laaja-alaisemmin. Ainoastaan rajatun ranta-alueen osoittaminen naturistien käyttöön ei yksistään riittäisi, vaan teeman ympärille tulisi järjestää muitakin toimintoja, kuten ravintola tai baari, sekä erilaisia harrastusmahdollisuuksia.
Edellä mainitun kaltaisen toiminnan järjestäminen lukumäärältään varsin marginaaliselle asiakasryhmälle ei ole kaupunkiorganisaation vastuualueella vaan pitäisi, kuten jo todettua, järjestää markkinaehtoisesti.
Lisäksi julkisen palveluntuottajan näkökulmasta vain yhden, toiminnallaan muita käyttäjiä poissulkevan ryhmän huomioiminen olisi selkeästi ristiriidassa eri asiakasryhmien tasa-arvoisen kohtelun kanssa ja tämänkaltainen kehitys saattaisi johtaa useisiin selvitystöihin uusien ranta-alueiden rajaamiseksi muidenkin kohdennettujen ja rajattujen asiakas- ja toimijaryhmien käytettäväksi.
§ 154 Tiedoksi merkittävät viranhaltijapäätökset
Toimielin päätti olla käyttämättä otto-oikeutta ja merkitsi päätökset tiedoksi.