Pori Energia Oy:n vähemmistöosuuden myynnin valmistelu ja mahdollisen myyntiprosessin toteutuminen

Taustalla pilvinen taivas, edessä tiilirakennus jonka seinässä Pori Energian logo

Päivitetty 16.7.2024

Pori Energia Oy:lle etsitään osaomistajaa, joka tukee yhtiön kehitystä ja talousalueen energiaintensiivisiä teollisia hankkeita pitkällä aikavälillä. Toteutuessaan kauppa myös mahdollistaisi Porin kaupungille talouden tasapainottamisen ja parantaisi kaupungin kykyä toteuttaa tulevaisuuden investointeja. Suurten ja keskisuurten kaupunkien keskeinen pidemmän aikavälin riski on ylivelkaantuminen. Porissa pyritään ehkäisemään tämän riskin toteutuminen.

Suunniteltu kaupan kohde on vähemmistöosuus eli enintään 49 prosentin määräosuus Pori Energia Oy:stä. Vähemmistöosuuden suuruus tarkentuu prosessin aikana. Mahdollisen kaupan jälkeenkin Porin kaupunki säilyisi energiayhtiön enemmistöomistajana.

Porin kaupungilla on kumppanina valmistelu- ja mahdollisessa myyntiprosessissa Valor Partners, joka toimii kaupungin neuvonantajana ja on mukana asiantuntijaroolissa toimielinkäsittelyissä, joissa vähemmistöosuuden kaupan valmistelusta ja sen ehdoista päätetään.

Vähemmistöosuuden myyntiä valmisteleva prosessi toteutetaan syksyn 2024 aikana. Varsinainen päätös asiassa tehtäisiin Porin kaupunginvaltuustossa tulevan talvikauden aikana.

Usein kysytyt kysymykset

  • Kaupungin ja Pori Energian tavoitteita vastaavan kumppanuuden toteutuessa yhtiöön voidaan kohdentaa lisärahoitusta, jolla se voi toteuttaa puhtaan siirtymän energiainvestointeja. Alueelle sijoittuvat teollisuusyritykset tarvitsevat paljon energiaa ja edellyttävät puhdasta energiantuotantoa. Siten investoinnit turvaavat yhtiön tulevaisuuden tuloksentekokykyä. Myös kaupungin talous ja rahoituspohja vahvistuisivat vähemmistöosuuden mahdollisen myynnin myötä. Kaupunki voisi tehdä alueen kehitystä tukevia investointeja ja saavuttaa taloudellista turvallisuutta ja tasapainoa sijoittamalla myynnistä saatuja varoja hajautetusti.

  • Pori Energian vähemmistöosuuden myyntiä ei ole pakko toteuttaa, jos sopivaa kumppaniomistajaa ei löydy, kaupan ehdoista ei päästä yhteisymmärrykseen tai toimielimet päättävät muutoin keskeyttää myyntiprosessin. Pori Energia Oy:lle etsitään osaomistajaa, joka kykenee kehittämään yhtiötä ja tukemaan talousalueen energiaintensiivisiä teollisia hankkeita pitkällä aikavälillä. Suunniteltu kaupan kohde on vähemmistöosuus eli enintään 49 prosentin määräosuus Pori Energia Oy:stä. Vähemmistöosuuden suuruus tarkentuu prosessin aikana. Mahdollisen kaupan jälkeenkin Porin kaupunki säilyisi energiayhtiön enemmistöomistajana. Vähemmistöosuuden myyntiä valmisteleva prosessi toteutetaan syksyn 2024 aikana. Varsinainen päätös asiassa tehtäisiin Porin kaupunginvaltuustossa tulevan talvikauden aikana.

  • Myyntiä valmisteltaessa asiantuntijat arvioivat hintahaarukkaa eri menetelmillä. Hinta ja osakkeiden määrä täsmentyvät kumppanuusneuvotteluissa. Suunniteltu kaupan kohde on vähemmistöosuus eli enintään 49 prosentin määräosuus Pori Energia Oy:stä. Pori jäisi edelleen Pori Energian enemmistöomistajaksi. Myyntitulon määrä olisi joka tapauksessa muutama sata miljoonaa euroa.

    Olennaista myyntitulon osalta on se, miten se käytetään. Tarkoitus on sijoittaa myyntitulo niin, että se tuottaa kaupungille merkittävän vuotuisen tuoton, joka ylittää selvästi nykyisen Pori Energiasta saatavan omistajatuloutuksen tason.

  • Vähemmistöosuuden myynti toisi kaupungille kertaluonteisen tuloutuksen, mahdollistaisi edelleen muiden tuloutuskeinojen jatkamisen sekä alentaisi merkittävästi kaupungin omistaja- ja rahoitusriskiä. Myynti tuo mukaan yhtiön johtamiseen vielä nykyistä enemmän toimiala- ja rahoitusosaamista, mikä parantaa merkittävästi Pori Energian kilpailukykyä erittäin kilpailluilla energiamarkkinoilla. Osakassopimus myös mahdollistaa yhtiön ohjaamisen ennustettavasti.

  • Tuloutusten jatkaminen entisellä tasolla ei ole kokonaistaloudellisesti tarkasteltuna enää paras vaihtoehto. Tuloutukset Pori Energiasta tulevat jatkumaan myös vähemmistöosuuden myynnin jälkeen jollakin tasolla. Niiden rinnalla kaupunki tulee samaan myös myyntituloilla tehtäviä sijoitustuottoja.  Voidaankin ajatella, että kaupunki tulouttaa nyt Pori Energian vuosia kestäneen arvonnousun ja tekee sen niin, että samalla yhtiön tulevaisuus ja kasvumahdollisuudet vain paranevat entisestään.

    Jos vähemmistöosuuden myyntiä ei tehdä, vuosittaisten tuloutusten määrää kaupungille joudutaan nostamaan. Tuloutukset ovat tähän asti olleet maltillisia, koska yhtiön kasvu on haluttu turvata. Tuloutusten voimakas nostaminen ja kaupungin jatkaminen yhtiön ainoana osakkaana heikentäisivät yhtiön kasvumahdollisuuksia ja osallistumista vihreän siirtymän investointeihin.

  • Ei. Kuluttajat ostavat sähkön sähkömyyjältä sähkösopimuksella. Pori Energia ei myy itse sähköä ja kuluttajat voivat vapaasti valita ja kilpailuttaa oman sähkömyyjänsä.

    Pori Energian tuotteita ovat mm. kaukolämpö ja sähkönsiirto. Pori Energian omistajilla ja omistussuhteilla ei ole suoraa vaikutusta sähkön hinnoitteluun. Kaupasta riippumattomista syistä hinnoittelu muuttuu ajan myötä muiden tekijöiden (esim. energiamarkkinoiden sääntely ja markkinatilanne) vaikutuksesta.

  • Ei. Omistajilla ja omistussuhteilla ei ole suoraa vaikutusta Pori Energian asiakkaiden sähkönsiirron hinnoitteluun. Energiavirasto säätelee ja valvoo sähköverkkopalvelun hinnoittelun kohtuullisuutta neljän vuoden jaksoissa ja antaa jokaiselle verkkoyhtiölle hintaa määrittävän valvontapäätöksen. Tähän mennessä Pori Energia Sähköverkot Oy on lähtökohtaisesti laskuttanut sähkö- ja maakaasumarkkinalainsäädännön mukaisen maksimituoton sähkönsiirtohinnoista. Kaupasta riippumattomista syistä hinnoittelu muuttuu ajan myötä muiden tekijöiden (esim. energiamarkkinoiden sääntely ja markkinatilanne) vaikutuksesta.

  • Ei. Omistajilla ja omistussuhteilla ei ole suoraa vaikutusta Pori Energian asiakkaiden hinnoitteluun. Kaukolämmön hintaan vaikuttavat ensisijaisesti käytettyjen polttoaineiden hinnat. Kaupasta riippumattomista syistä hinnoittelu muuttuu ajan myötä muiden tekijöiden (esim. energiamarkkinoiden sääntely, energiapuun hinta ja markkinatilanne) vaikutuksesta.

  • Pori Energian toiminta säilyy kaupan toteutuessa ennallaan. Kaupungille ja Pori Energialle etsitään kumppania, joka antaa yhtiölle yhä paremmat mahdollisuudet kasvaa ja kehittyä sekä investoida kestäviin energiamuotoihin.

  • Myynnin toteutumisella on suuri merkitys kaupungin taloudelle. Myynnillä ei haeta “pikavoittoa”, vaan myyntitulot on tarkoitus sijoittaa niin, että niistä saadaan merkittävät rahoitustuotot vuosittain. Mikäli myynti ei toteudu, kaupunki joutuu tekemään isoja sopeutustoimenpiteitä sekä nostamaan tuntuvasti sekä kunnallis- että kiinteistöveroprosentteja. Tulevaisuudessa kaupungin tulisi pystyä keskittymään pelkän velanhoidon sijaan myös varainhoitoon.

  • Kaupungilla on myös muuta arvokasta omaisuutta, jota myös myydään vuosittain jonkin verran. Tällaisia omaisuuseriä ovat esimerkiksi rakennukset, maa-alueet ja muiden yhtiöiden osakkeet. Näiden myynneillä ei kuitenkaan tavoitella suuria suoria taloudellisia vaikutuksia, vaan taustalla ovat muut kaupungin kehittämiseen liittyvät strategiset tavoitteet. Vuosittaiset myyntitulot näistä liikkuvat enimmillään muutamissa miljoonissa, eli niillä ei ole ratkaisevaa vaikutusta kaupungin taloudelliseen tilanteeseen.

  • Kaupungin taloutta voidaan tasapainottaa myös muilla keinoilla. Näitä keinoja ovat käytännössä palveluihin tehtävät leikkaukset, eri toimijoiden tukemiseen kohdennettujen varojen leikkaukset, toiminnan tehostaminen ja tulojen lisääminen veronkorotuksilla sekä maksujen ja taksojen korotuksilla. Näitä kaikkia keinoja on jouduttu käyttämään jo aiemmin ja toiminnan tehostamista on jatkettava joka tapauksessa vielä entistä voimakkaammin. Pidemmällä aikavälillä kaupungin talouteen vaikuttaa myönteisesti myös kaupungin asukasmäärän kasvu. Se on keskeinen tavoite myös nyt käsillä olevassa Pori Energian vähemmistöosuuden myynnissä. Aiempaa vahvempi teollinen kehitys edistäisi asukasmäärän kasvua.

  • Käytännössä jo nyt pääosa kaupungin investoinneista tehdään velkarahalla. Tämä on johtanut siihen, että kaupungin lainamäärä on kasvanut yli 300 miljoonaan euroon. Sen seurauksena kaupungin taloutta rasittavat noin kymmenen miljoonan euron vuosittaiset korkomenot. Käytännössä kasvuinvestointeja ei siis mitenkään voida toteuttaa lainamäärää kasvattamalla ilman merkittävää ja riskialtista ylivelkaantumista.