Viestintä ja markkinointi

Viestintä- ja brändiyksikkö

Viestintä on tärkeä osa kaupungin ja koko henkilöstön työtä. Pori palvelee yhtenäisesti kaupunkilaisia ja muita sidosryhmiä. Porin viestintä on kohderyhmät huomioivaa, vuorovaikutteista ja ytimekästä.
Viestintäyksikkö ja matkailu- ja markkinointiyksikkö ovat organisaatiomuutoksessa 1.1.2025 yhdistäneet voimansa, ja kaupungin konsernipalveluihin on perustettu uusi yksikkö nimeltään viestintä- ja brändiyksikkö. Yksikkö luo ja ylläpitää Porin kaupungin identiteettiä sisäisen ja ulkoisen viestinnän, markkinoinnin ja kumppanuuksien kautta. Myös tapahtumallisuuden ja matkailun kehittämistyö on yksikön vastuulla.
 
Viestintä- ja brändiyksikkö vastaa seuraavista asioista:
 
– kaupungin yhteisökuvan kehittämisestä, brändiohjauksesta ja vaakunan käytöstä 
– kaupunkitason viestinnän- ja markkinoinnin suunnittelusta ml. mediaviestintä, verkkoviestintä, – kriisiviestintä, sisäinen viestintä, av- ja julkaisutuotannot sekä matkailu-, asukas- ja elinvoimamarkkinointi 
– toimialojen palveluviestinnän ja -markkinoinnin ohjaamisesta ja tukemisesta 
– matkailun kärkikohteiden markkinoinnista  
– matkailuyritysten ja tapahtumajärjestäjien sidosryhmäyhteistyöstä ja yrityskumppanuuksista 
– matkailun alueorganisaation tehtävistä: kotimaisen ja kansainvälisen matkailun kehittäminen, matkailupalvelut ja -tuotteet, matkailuneuvonnan koordinointi  
– tapahtumahankinnasta ja tapahtumajärjestäjien tukemisesta  
– SuomiAreena-tuotannon toiminnan tukemisesta ja majoituskokonaisuuden hallinnasta 
 
Yksikkö suuntaa kaupungin viestit tavoittamaan niin nykyiset kuin tulevat porilaiset, palvelujen käyttäjät, matkailijat, yritykset ja muut yhteisöt. Yksikkö huolehtii kaupungin viestintäkanavien kokonaisuudesta sekä viestinnän ja markkinoinnin ohjauksesta. Pori-brändin hallinta ja kaupungin kasvutarinan kehittäminen on olennainen osa yksikön toimintaa. Yksikkö pitää huolta, että Porin brändiperhe on kiinteä kokonaisuus, ja sen vastuulle kuuluvat myös tärkeät vetovoimabrändit Visit Pori ja Yyteri. Lisäksi yksikön vastuulla on ympärivuotisen matkailun ja tapahtumallisuuden kehittäminen sekä matkailun alueorganisaationa toimiminen.

Porin kaupungin viestintä- ja brändiyksikön ylläpitämät kanavat ovat:

– kaupungin viralliset verkkosivut pori.fi
– verkkosivut visitpori.firakastuporiin.fi ja businesspori.fi 
– Porin kaupungin viralliset sosiaalisen median kanavat Facebook,  InstagramLinkedIn ja Youtube.
– Visit Porin sosiaalisen median kanavat: Facebook ja Instagram 
– Satakunnan työllisyysalueen sosiaalisen median kanavat: Facebook, Instagram, LinkedIn
– tiedotteet sähköpostitse viestinta@pori.fi
– Tapahtumakalenteri tapahtumat.pori.fi
– ilmoitukset ja uutiset
– esitteet ja julkaisut
 
Mediapalvelu
Viestintä- ja brändiyksikön mediapäivystys palvelee toimittajia ja muita yhteistyökumppaneita arkisin kello 9–15.
044 701 0147
viestinta@pori.fi

Pori pyrkii palvelemaan tiedotusvälineitä ja toimittajia tasapuolisesti, monipuolisesti, oikea-aikaisesti ja nopeasti. Tiedotus- ja taustatilaisuuksia järjestetään tarpeen mukaan.
Kaupungin eri toimialojen asiantuntijat ovat median käytettävissä kaupungin palveluita ja toimintaa koskevissa asioissa. Jos et tavoita haluamaasi asiantuntijaa, ota yhteys viestintä- ja brändiyksikköön.
Yksikön henkilöstön yhteystiedot löytyvät puhelinluettelosta